Mat i förskola och skola

Måltiderna i skolan ger Vetlandas barn och elever en god grund för bra matvanor och underlättar för dem att prestera goda resultat i skolan.

Vi serverar cirka 5 300 portioner per dag i kommunens skolor och förskolor. På de flesta enheter lagas maten på plats i eget kök.

Stora delar av maträtterna tillagas från grunden med råvaror av bra kvalitet. De kök som får mat från en annan skola gör själva sina salladsbufféer och kokar tillbehör som till exempel pasta och potatis. Vi strävar efter att ha så kort tid som möjligt mellan tillagning och servering för att bevara näringsvärde och smak.

Vi följer Livsmedelsverkets riktlinjer ”Bra måltider i förskolan Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.” och ”Bra måltider i skolan Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.”.

Veckans meny i förskola och skola

I kommunen finns en gemensam meny för förskolorna och skolorna men variationer kan förekomma. Grönsaker/sallader, bröd, matfett, mjölk och vatten serveras alltid.

• Vecka 12
    • Måndag 18 mars
    • Grönsakspytt med curry, vitlökssås, rödbetor
      Pyttipanna, rödbetor
    • Tisdag 19 mars
    • Minestronesoppa, bröd
      Fisksoppa Skillinge, bröd
    • Onsdag 20 mars*
    • Kockens val
    • Torsdag 21 mars
    • Rödbetsbiff, ris/bulgur och sötsur sås
      Chicken nuggets, ris/bulgur och sötsur sås
    • Fredag 22 mars
    • Vegetarisk lasagne
      Lasagne

Förskolorna serverar endast alternativ 2. Skolorna serverar båda.

Med reservation för ändringar.

* Lovdag i grundskolan.
      Menyn gäller fritids, samt förskolor som är öppna.
    Visa hela veckan på egen sida

Testa maten i förskola och skola

Du vet väl om att du som vårdnadshavare kan besöka ditt barns förskola eller skolrestaurang och testa vår goda mat helt gratis?

Skriv ut kupongen Pdf, 61 kB, öppnas i nytt fönster. (gäller för en vårdnadshavare per termin) och besök ditt barn i förskolan eller skolan, var med under lunchen och se hur det fungerar. Efter måltiden har vi en mycket enkel enkät som vi önskar att du fyller i eftersom vi gärna vill få en uppfattning om vad du tyckte om maten, miljön och servicen.

Specialkost

Specialkost serveras till barn/elever med födoämnesallergier eller vid sjukdom som kräver specialkost. Den kan inte användas för att få annan mat om barnet inte tycker om vissa rätter.

För att få specialkost behöver du som vårdnadshavare ansöka om det i förväg via vår e-tjänst Specialkost, ansökan Länk till annan webbplats.. För att få special­kost ska barnet/eleven äta samma specialkost i hemmet.

Om specialkosten inte avhämtas under mer än två veckor kommer special­kosten att avslutas av köket för att minska matsvinnet. Ny ansökan behöver göras vid nytt behov av specialkost.

Läs våra riktlinjer för specialkost i förskola och skola om du vill veta mer. Pdf, 97 kB, öppnas i nytt fönster. Riktlinjerna finns även översatta till arabiska Pdf, 145 kB, öppnas i nytt fönster..

Specialkost av medicinska skäl

Vid ansökan om specialkost av medicinska skäl ska ett intyg från läkare eller dietist, alternativt ett journalutdrag från 1177 Länk till annan webbplats. bifogas. Det är viktigt att diagnosen står tydligt så att barnet/eleven får i sig rätt kost. Medicinska skäl kan vara till exempel celiaki, laktosfri kost, diabetes eller allergier mot vissa livsmedel som till exempel komjölksprotein, ägg, fisk och soja. Det gäller även om barnet/eleven är i behov av individuellt anpassad kost.

Laktosreducerad kost

Är du laktosintolerant och behöver laktosreducerad kost behövs inget läkarintyg men du behöver göra en ansökan i e-tjänsten om specialkost Länk till annan webbplats.. Du äter den vanliga maten, men maträtter som till exempel stuvade makaroner och kalla såser byts ut till ett alternativ med mindre laktos i. Det finns också laktosfri mjölk som dryck.

Annan kost i skolan

I skolan serveras alltid minst två maträtter varav det ena alternativet är lakto-ovo-vegetariskt. Elever som är vegetarianer behöver därför inte ansöka om specialkost.

Till matgäster som efterfrågar fläskfri kost och/eller ritualslaktat kött eller alternativ till blodmat serveras vegetarisk kost enligt politiskt beslut. Eftersom det alltid finns ett vegetariskt alternativ i skolan behöver man inte ansöka om exempelvis fläskfri kost i skolan.

Annan kost i förskolan

I förskolan serveras en maträtt. De barn som äter vegetarisk kost eller som efterfrågar exempelvis fläskfri kost måste därför ansöka om specialkost Länk till annan webbplats.. De blir då erbjudna ett vegetariskt alternativ.

Vad kostar maten i förskola och skola

Prislista för förskola och skola

Frukost

Mellanmål

Lunch

Pedagogisk måltid skola*

21,50 kronor

42 kronor

Pedagogisk måltid förskola*

39 kronor

Gymnasieelever från andra skolor

0 kronor

Gymnasieelever idrott

Personal** (inte pedagogisk måltid) och vårdnadshavare ***

71 kronor

Praktikant/arbetsprövning med lön eller annan ersättning

21,50 kronor

42 kronor

Praktikanter (prao) från skolor

0 kronor

*Pedagogisk måltid innebär ett ansvar vid måltiden och kan endast ätas av personer som har direkt kontakt med den grupp av elever eller barn som man äter tillsammans med

** Personal som har anknytning till arbetsplatsen

*** Vid inskolning på förskola får vårdnadshavare en gratis lunch

*** Vårdnadshavare i förskola och skola årskurs 1-6 får en gratis lunchkupong, en gång per termin.

Logotyp för finansiering av skolmjölken. Från Europeiska garantifonden för jordbruket.