Måltidspedagogik i förskolan

Måltidspedagogik handlar om att integrera mat och måltid i den pedagogiska verksamheten. Främst innebär det att kockar och pedagoger arbetar tillsammans med mat och måltider, både praktiskt och teoretiskt.

Vetlanda kommun har två diplomerade måltidspedagoger som handleder övriga förskolor. Förskolorna som deltar handleds vid sex olika tillfällen då pedagogerna och kockarna får arbeta med olika teman.

  1. Sapere-metoden – man använder sina olika sinnen för att känna, titta, lyssna, dofta och smaka på olika livsmedel.
  2. Frukt och grönsaker – inspirera till att integrera frukt och grönsaker med hjälp av experiment.
  3. Laga mat och baka med Steg-för-steg-metoden. Barnen får laga eller baka något med hjälp av bilder och text.
  4. Den pedagogiska måltiden. Genom att sätta måltiden i fokus och med tydliga mål så blir måltiden utan stress och ger tillfällen till samtal mellan vuxna och barn.
  5. Från jord till bord – man arbetar med kretsloppet, hur man kan odla och hur man sedan kan tillaga det man själv har odlat.
  6. Kökets naturvetenskap – man väcker nyfikenhet att våga smaka och prova nya livsmedel.