Använda offentlig plats och kommunal mark

Ibland när du gör något på din egen fastighet kan du behöva ställa en container eller byggnads­ställning utanför din tomt, det vill säga på kommunal mark. Tänk på att du behöver både polis­tillstånd och en godkänd trafik­anordnings­plan.

Du behöver ta hänsyn till trafik och tillgänglighet på gatan. Reglerna finns till för att påverkan på gångvägar, cykelvägar, gator och trafik ska bli så liten som möjligt. Därför måste du ha en trafikanordningsplan (TA-plan) som visar hur olika grupper av trafikanter kan ta sig förbi arbetsområdet.

För att få använda offentlig (allmän) plats behöver du även ansöka om polistillstånd Länk till annan webbplats.. Se till att ha din TA-plan godkänd först.

All återställning av beläggning respektive stensättning utförs av tekniska kontoret. I riktlinjen för schakt och ledningsarbeten i kommunal mark Pdf, 513 kB. finns information om parternas ansvarstagande mer i detalj.

Ansökan om trafikanordningsplan (TA-plan) Länk till annan webbplats.