Bäckseda förskola

Bäckseda förskola ligger nära Emån, inte långt från Bäckseda skola. Vi har fem avdelningar och kan ta emot upp till 90 barn om vi räknar med både förskola och dagbarnvårdare. Vi har både åldersindelade och åldersblandade avdelningar.

Bäckseda förskola

Bäckseda förskola

Förskolans inre miljö är utformad med flera rum, både stora och små, som har anpassats till varierad lek och aktivitet. Utemiljön på förskolegården är anpassad för både små och stora barn.

Mitt i förskolan finns ett torg där alla avdelningar träffas varje månad för gemen­samma aktiviteter samt varannan vecka för att ha gemensam sångsamling.

Varje vecka träffas alla 5-åringar för gemensamma aktiviteter, där syftet är att barnen ska lära känna varandra över avdelningarna.

Maten på förskolan

Bäckseda förskola har ett tillagningskök och vi lagar all vår mat själva. Varje dag förutom soppdagar gör vi minst två olika sallader. Vi bakar också bröd.

Om ditt barn behöver specialkost måste du ansöka om det via vår e-tjänst. Länk till annan webbplats.

Synpunkter och klagomål

Om du eller ditt barn har svårigheter i skolan eller förskolan är den snabbaste vägen till lösning oftast att ta kontakt med skolan eller förskolan direkt.

Skulle du inte få hjälp av förskollärare/lärare bör du prata med rektor som har det övergripande ansvaret för skolan och förskolan. Om de inte kan hjälpa dig kan du gå vidare genom att skicka en synpunkt via Synpunkt Vetlanda.

Alla har rätt att göra en anmälan till Skolinspektionen Länk till annan webbplats., Barn- och elevombudet Länk till annan webbplats. och Diskrimineringsombudsmannen Länk till annan webbplats.. På deras hemsidor kan du läsa mer om vad du kan anmäla och vad du bör tänka på innan du gör en anmälan.

Klagomål på elevhälsans medicinska insats

Om du som elev eller vårdnadshavare är missnöjd med vård eller behandling av elevhälsans medicinska insats, ska du i första hand vända dig till berörd skolsköterska eller skolläkare. Är du inte nöjd med förklaringen kan du lämna klagomål på elevhälsans medicinska insats via vår e-tjänst. Länk till annan webbplats.

Verksamhetschefen ska skyndsamt utreda klagomålet och återkoppla till anmälaren. Om synpunkterna lämnas anonymt kan ingen återkoppling ske.

Vid allvarliga händelser som har medfört eller hade kunnat medföra en allvarlig vårdskada ska vårdgivaren utreda och anmäla händelsen till Inspektionen för vård och omsorg (IVO).

Läs mer om hur du gör när du inte är nöjd med vården du har fått eller inte har fått på 1177. Länk till annan webbplats.