Företagare prisades på 2024 års närings­livs­gala

Duktiga företagare och ett framgångsrikt näringsliv är A och O för en kommun. Och när de gör något bra bör de hyllas. Därför arrangerade kommunens näringslivsbolag Nuvab sin traditionsenliga näringslivsgala i fredags.

Under festliga former delades priser ut i flera olika kategorier; Årets företagare, Årets nyföretagare, Årets UF-företag, Årets turismpris, Årets butik, Årets nytänkare, Vänliga Vetlandas hederspris och det nyinstiftade Årets medarbetare som Vetlanda-Posten infört för att hylla de viktiga, enskilda medarbetarna som finns runt om på företagen i kommunen.

Här är årets vinnare

En kvinna håller i ett diplom som det står Årets företagare på.

Marie H Landegren, Hagéns Åkeri.

Årets företagare: Marie H Landegren, Hagéns Åkeri

Motivering: Årets företagare är en individ som exemplifierar ledarskap, innovation och hållbarhet inom transportbranschen. Genom att implementera effektiva logistiklösningar, främja säkerhet på vägarna och ta initiativ till miljövänliga åtgärder har denna företagare inte bara uppnått framgång för sitt eget företag utan även bidragit till branschens utveckling och samhällets välbefinnande. Med en passion för kontinuerlig förbättring och en dedikation till att leverera kvalitetstjänster förtjänar denna företagare erkännande för sitt enastående bidrag till åkeribranschen.

En kvinna håller i en bukett blommor och ett diplom som det står Årets Nyföretagare 2024 på.

Marielle Almquist, Verksamhetsdesign Sverige AB.

Årets nyföretagare: Marielle Almquist, Verksamhetsdesign Sverige AB

Motivering: Genom ett utmärkt ledarskap och en passion för verksamhetsdesign har årets nyföretagare snabbt etablerat sitt företag och visat på ett imponerande resultat på mycket kort tid.

Dessutom ägnar sig årets nyföretagare åt att utveckla människors potential och inspirerar dem att följa sina drömmar, vilket inte bara driver framgångsrika affärer utan också inspirerar andra att förverkliga sina visioner!

Tre unga tjejer och en kille håller upp blommor, diplom och en check som visar att de vunnit utmärkelsen Årets UF-företag.

Unga företagare från Keymals UF.

Årets UF-företag: Keymals UF

Motivering: Årets UF-Företag har varit innovativa och utvecklat kompetenser för att kunna förverkliga sina produkter och de har även på kort tid skapat en stor efterfrågan. UF-företaget belyser flera av vår tids stora utmaningar. Med utrotningshotade arter och hållbarhet som drivkraft placerar sig UF-företaget i framkant för att göra skillnad i ett stort perspektiv.

En kvinna håller i en blombukett och ett diplom.

Gamla Mejeriet i Karlstorp vann Årets turismpris.

Årets turismpris: Gamla Mejeriet i Karlstorp

Motivering: Vinnarna av årets turismpris besitter en stark vilja att utveckla platsen där de verkar och är inte rädda för att aktivt samarbeta med andra lokala aktörer för att uppnå sina mål. Genom kreativa idéer och ett inspirerande entreprenörskap har de skapat ett genuint resmål som lockar långväga besökare. Med lokala råvaror och ett hållbart tänk kring antikhandel har de satt sitt Karlstorp på kartan.

Tre tjejer håller i en blombukett och visar upp ett diplom för Årets butik 2024.

Kicks blev Årets butik 2024.

Årets Butik: Kicks

Motivering: Genom fantastiskt engagemang erbjuder Kicks i Vetlanda kunderna en förstklassig upplevelse, från sitt omfattande utbud av produkter till sin professionella och personliga service. Genom att ständigt sträva efter att förnya sig och hålla sig uppdaterade med de senaste trenderna och innovationerna inom skönhet och kosmetika, har de skapat en destination där kunderna känner sig välkomna och inspirerade.

Fyra personer håller i diplom, blombukett och en stor check som visar att de vunnit utmärkelsen Årets nytänkare.

Slowfashion Sweden AB blev Årets nytänkare.

Årets Nytänkare: Slowfashion Sweden AB

Motivering: I en tid där hållbarhet och innovation står i centrum för framtidens företagande, har bolaget möjlighet att positionera sig som en stark och positiv kraft inom modeindustrin genom att erbjuda hållbara lösningar för köp och försäljning av premium- och lyxmode. Genom sin nyskapande plattform, som uppmuntrar till återanvändning och förlänger livscykeln för högkvalitativa plagg, adresserar Slowfashion effektivt en av vår tids största samhällsutmaningar med miljöförstöring och överkonsumtion samtidigt som de skapar ekonomiskt värde för sina användare. Deras arbete är inte bara imponerande utan också inspirerande, och visar på en ljus framtid där mode och cirkularitet går hand i hand.

En kvinna håller i en blombukett och ett diplom.

Ulrika Kroon blev den första att ta emot Vetlanda-Postens pris Årets medarbetare.

Årets medarbetare: Ulrika Kroon

Motivering: Årets medarbetare har som uppdrag att marknadsföra varumärket som hon jobbar för. Hon beskrivs av sina kollegor som en ”front runner” och har under de senaste åren drivit igenom en ny marknadsföringsstrategi. På arbetsplatsen sprider hon en glad energi och engagerar, involverar och entusiasmerar sina kollegor. Hon kommer alltid med nya idéer för att marknadsföra företaget och får sina kollegor att hänga på – hur tokiga idéerna än låter.

En grupp människor står på en scen och ser ut att ha tagit emot ett diplom.

Stiftelsen Werner von Seydlitz är årets mottager av Vänliga Vetlandas hederspris.

Vänliga Vetlandas hederspris: Stiftelsen Werner von Seydlitz

Motivering: Stiftelsen Werner von Seydlitz stödjer projekt som gör skillnad för idrotten, kulturen, hembygden, utbildningen och föreningslivet i Vetlanda. Genom snabb, smidig och generös bidragsgivning stärker de kommunens förenings- och kulturliv. Ett starkt föreningsliv med god bredd och välhållna, välfungerande anläggningar liksom kultur- och mötesplatser, stärker kommunens platsvarumärke och gynnar därmed näringslivet.