Var med och utveckla landsbygden

Nu kan du lämna in förslag på hur du vill utveckla landsbygden. För fjärde året i rad finns 500 000 kronor att fördela. Denna gång är det Ekenäs och Nye kommundelsområden som ska dela på summan.

Aktivitetspark i Nävelsjö.

Nu kan du som bor i kommunen lämna in förslag på hur du vill utveckla landsbygden. Du kan lämna in förslag som privatperson eller som representant för en förening eller ett företag.

Du lämnar in förslagen genom en e-tjänst innan den 1 september. Det finns en e-tjänst för Ekenäs och en för Nye kommundelsområden. Om du inte kan lämna in dina förslag via e-tjänsten kan du besöka kontaktcenter i stadshuset på Storgatan 1 och lämna in dina förslag.

– När tiden att lämna in förslag är slut väljer en projektgrupp och kommundelsråden ut några förslag som invånarna får rösta på, säger landsbygdsutvecklare Elin Bexell.

Det finns en del kriterier som förslagen du lämnar in behöver uppfylla. Förslagen ska bland annat göra att kommundelen blir attraktivare, tryggare och mer trivsam, kommundelens identitet och framtidstro blir starkare, eller skapa nya mötesplatser. Det behöver också finnas ett företag eller en förening som vill driva och genomföra idén.

– Att värna om och utveckla landsbygden är viktigt för att få de som lever och bor här ska trivas och vilja stanna kvar och att fler ska vilja flytta hit, berättar Elin.

Förra året satsade vi på Lannaskede och Alseda kommundelsområden. Då gick pengarna bland annat till en linbana i Ädelfors, ett Teqballbord i Holsbybrunn, ett hjärtsäkert Skede, en aktivitetspark i Landsbro och träningsutrustning vid Myrvalla i Myresjö.

Idekvällar

– Du som vill vara med och påverka hur din närmiljö ser ut är välkommen på våra idékvällar där vi berättar mer om vad pengarna kan gå till. Här kan du ställa frågor och bolla idéer med oss, berättar Elin.

Det blir en idékväll för Ekenäs kommundelsområde och en för Nye kommundelsområde. Idékvällen för Nye kommundelsområde är på Skirögården i Skirö, 16 april, klockan 18. Idékvällen för Ekenäs kommundelsområde är i Equmeniakyrkan i Ekenässjön, 18 april, klockan 18.

Läs mer om landsbygdsinvesteringarna här.

Lämna förslag för Ekenäs kommundelsområde Länk till annan webbplats.

Lämna förslag för Nye kommundelsområde Länk till annan webbplats.