Nu är det dags igen, nominera till arkitektur- och byggnads­vårdspris

För andra året ska Vetlanda kommuns arkitektur- och byggnadsvårdspris delas ut. Från och med den första mars kan du nominera byggnader i kommunen som du tycker har det lilla extra.

Fasaden på Strutsen 4

Förra årets vinnare: Strutsen 4.

Mellan den första mars och sista april kan du nominera kandidater till kommunens nya arkitektur- och byggnadsvårdspris. Du kan till exempel nominera en nybyggnad, ombyggnad eller en restaurering. Det som krävs för att kunna bli nominerad är att nybyggnaden eller åtgärden är utförd under de senaste fem åren.

- Det kan vara personer, företag, föreningar eller andra organisationer som vinner. Priset består av en plakett att fästa på byggnadens fasad, ett diplom och blommor. Plaketten är ritad av kommunens stadsarkitekt, säger byggnadsinspektör Jennie Adolfsson.

När nomineringstiden är slut väljer en jury, som består av en museichef, stadsarkitekt, en tjänsteperson från tekniska kontoret och en tjänsteperson från miljö- och byggförvaltningen, ut vinnaren. Vinnaren får ta emot priset i samband med kommunens nationaldagsfirande. Tanken är att det ska vara en vinnare, ett objekt, men i undantagsfall kan juryn överväga fler pristagare.

Prisets syfte är att uppmärksamma och inspirera till god arkitektur och byggnadsvård. Priset är en del av miljö- och byggförvaltningens jobb med att stärka och bevara den byggda miljön i kommunen.

Nominera ett bidrag till arkitektur- och byggnatsvårdspriset Länk till annan webbplats.

Läs mer om arkitektur- och byggnadsvårdspriset.