Teamarbete ger bättre service i hemsjukvården

I januari 2013 släppte landstinget taget om hemsjukvården och lämnade över ansvaret till kommunen. Ett decennium senare är den kommunala hemsjukvården en frisk och välmående tioåring.

Fem kvinnor runt ett konferensbord. En står upp, resten sitter ner. Personerna har sjukvårdskläder. En har en laptop framför sig.

Sjukgymnast Pia Hördegård, arbetsterapeut Evelina Lantz, funktionschef Jennie Svensson och sjuksköterskorna AnnaKarin Holmqvist och Lena Gustavsson är ett sammansvetsat team.

Det är fem glada kommunarbetare som tar emot runt konferensbordet på Norrgården för att berätta om sina jobb och hur allt blev som det har blivit. AnnaKarin Holmqvist och Lena Gustavsson är sjuksköterskor, Evelina Lantz är arbetsterapeut, Pia Hördegård är sjukgymnast och Jennie Svensson funktionschef för hela gänget. Tillsammans utgör de en del av kommunens hemsjukvård.

– Tiden har gått enormt fort. Vi har blivit en större organisation och utökat hela tiden, konstaterar Pia Hördegård när utvecklingen de senaste tio åren kommer på tal.

Tidigare var de utspridda med sina olika roller och jobbade på olika platser med olika arbetsgivare. Men alla har varit med sedan den nuvarande organisationen tog form.

– Fram till 2013 var det landstinget som ansvarade för den här delen av hälso- och sjukvården, men sen gjorde man en överenskommelse i länet om att kommunerna skulle ta över. Vi bestämde en organisation vid övergången och den har fungerat väldigt bra, säger Jennie Svensson som från början var med och projektledde och efter det har fortsatt som funktionschef.

En person som lastar in en röd rollator i en röd bil.

Pia Hördegård lassar in en rollator i bilen.

Pia jobbade som sjukgymnast hos landstinget, men valde att hänga med till kommunen när övergången var ett faktum. Det beslutet ångrar hon inte idag.

– Även på den tiden åkte jag ut till folk i deras hem och fick se mycket, men idag har vi ett mycket tydligare teamarbete ihop med arbetsterapeut och sjuksköterska. Tidigare kunde vi bara ha en avstämning någon gång i veckan, men nu jobbar vi ihop hela tiden, berättar Pia.

Ingen dag är den andra lik

Hemsjukvård är precis vad det låter som. Personalen åker hem till patienter för att erbjuda vård på plats. Den som vårdas på sjukhus kan bli utskriven tidigare och sen få vård i hemmet.

– Vi är i en omställning till mer nära vård där vi vill komma närmre patienterna. Vi vårdar in i livets slutskede och vi ser att personen ofta mår bättre av att få vara i sitt hem, berättar Jennie.

Att få åka hem till olika människor gör att ingen dag blir den andra lik. Och det är variationen som gör jobbet så bra enligt Evelina Lantz.

– Den ena dagen kan vi vara hos en som snart är 100 år och i livets slutskede, för att nästa dag vara hos en liten kille som behöver rullstol för att han brutit benet och allt där emellan, säger hon.

Ett stort men tajt gäng

Innan hemsjukvården fick sin nuvarande organisation jobbade sjuksköterskorna på olika särskilda boenden. Nu är de en och samma avdelning och finns över hela kommunen – många utgår från centrum, men det finns också de med bas i Holsbybrunn, Ekenässjön, Landsbro och Korsberga.

– Vi kan jobba närmare ihop med hemtjänsten som gör omvårdnads­insatser när vi jobbar mot samma geografiska områden, säger Jennie.

Två kvinnor iklädda svarta jackor hanterar mediciner.

Lena Gustavsson och AnnaKarin Holmqvist tycker att mycket har utvecklats.

Sjuksköterskorna Lena och AnnaKarin har varit med sedan hemsjukvården blev kommunal den där gången för tio år sedan och berättar att vården som går att utföra i hemmen har utvecklats mycket på den tiden.

– Idag finns utrustning för mer avancerad vård och det handlar inte bara om att kolla blodtryck eller ta blodprov, säger de.

Totalt är runt 650 patienter inskrivna för hemsjukvård i Vetlanda kommun, både på särskilda boenden och i vanliga bostäder.

– Jag får det till att vi som jobbar är 73 personer totalt – arbets­terapeuter, sjuk­gymnaster, sjuk­sköterskor, under­sköterskor och rehab­assistenter, säger Evelina Lantz.

Att rekrytera personal med rätt kompetens är alltid en utmaning, men Jennie Svensson hoppas att den goda stämningen kan vara till hjälp. För med större och större uppdrag behövs fler händer.

– Det är många som verkar trivas här och det märks till exempel när någon slutat och sen valt att komma tillbaka, säger Jennie.

I slutet av 2023 firade hela hemsjukvården i Vetlanda kommun ett decennium tillsammans. Tio år går fort när man har roligt och det var ett tajt gäng som samlades.

– Vi firade gemensamt ute på Ädelfors folkhögskola med underhållning, lek och quiz. Alla var på topp och god mat var det också, konstaterar Evelina Lantz och får medhåll från samtliga runt bordet.

Finns på Instagram

Om du vill följa hemsjukvårdens arbete och se hur deras vardag ser ut kan du följa dem på Instagram. Där heter de @hemsjukvarden_vetlanda Länk till annan webbplats..