Så fördelas landsbygds­pengarna 2024

Varje år avsätter kommunen en halv miljon kronor till investeringar för att stärka landsbygden. Nu är det klart vilka projekt i Alseda och Lannaskede som får ekonomisk draghjälp det kommande året.

En klätterställning och rutschkana.

Fler investeringar ska göras möjliga på landsbygden. På bilden ser vi hur fint Skärbäcks kultur- och turistförening har kunnat göra det med hjälp av pengar för landsbygdsinvesteringar ett tidigare år.

Till 2024 är det Alseda och Lannaskede kommundelsområdens tur att få del av de landsbygdspengar kommunen avsätter varje år.

Alseda kommundelsområde

• 100 000 kronor: ”Himlabacken 2.0 i Sjunnen”
  • 60 000 kronor: ”Linbana i Ädelfors”
  • 30 000 kronor: ”Teqballbord i Brunnsvallenområdet”
  • 23 328 kronor: ”Upprustning av och förnyelse av hembygdsparken Skeagärdet”
  • 20 000 kronor: ”Picknickbord och grill till Alseda lekplats”
  • 16 672 kronor: ”Ett hjärtsäkert Skede”

Lannaskede kommundelsområde

• 90 000 kronor: ”Aktivitetspark i Landsbro”
  • 70 000 kronor: ”Träningsutrustning vid Myrvalla”
  • 60 000 kronor: ”Utegym i Landsbro”
  • 15 000 kronor: ”Historiska bilder i Landsbro”
  • 15 000 kronor: ”Grillplats vid skidanläggning i Landsbro”

Under våren 2024 börjar arbetet med att fördela mer investeringspengar till landsbygden, för projekt som ska ske under 2025. Då är det Ekenäs och Nye kommundelsområdens tur.

Så har fördelningen gått till

Alla som bor i kommunen har, via en e-tjänst, haft möjlighet att lämna förslag på olika projekt de vill genomföra i Alseda och Lannaskede kommundelsområden.

Efter insamlingen av förslag har kommundelsråden valt ut ett antal projekt för invånarna att rösta på.

– Röstningen är vägledande, men inte avgörande. Resultatet ska ses som en mätning av vilket intresse som finns för de olika projekten, men det är fortfarande kommundelsrådet som lämnar ett förslag på fördelning vidare till kommunstyrelsen, förklarar Elin Bexell som är landsbygdsutvecklare i kommunen

I Alseda kommundelsområde beslutade kommundelsrådet att ingen röstning behövdes för att göra en lämplig fördelning, men i Lannaskede kommundelsområde fick alla invånare som ville rösta på sitt favoritförslag.

– Efter röstningen har vi lämnat förslag på fördelning av pengarna vidare till kommunstyrelsen och nu har de fattat ett beslut, så nu är allt helt klart och det ska bli väldigt kul att få se hur de här satsningarna blir, förklarar Elin Bexell.