Hälsan spelar roll

I april 2023 startade kursen ”Hälsan spelar roll” för frivilliga från de dagliga verksamheterna Magasinet och Pärlan. I stället för att jobba har de kunnat köra ett träningspass på arbetstid. Nu är kursen slut och grupperna visar förbättringar på alla punkter. Förutom de fysiska resultaten har kursen även bidragit med ökad motivation till vardagsmotion, bättre kunskap kring kost och framför allt lett till en himla massa glädje.

Deltagare och ledare från en av grupperna. Ledare Frida, Deltagarna Andreas, John, Mejsam, Daniel, Mimmi och Christian. Ledaren Cecilia.

En av grupperna som har tränat hårt sen i våras.

– Det har varit så kul. Det är sådan härlig energi i gruppen, säger Frida Sköld, stödassistent på Vetlanda kommun.

I början av kursen utförde deltagarna tre olika träningstester och kollade blodtryck samt vilopuls. Detta gjorde de igen en gång i mitten av kursen och sedan en gång till i slutet för att se om det skett någon utveckling. Däremellan har deltagarna fått testa på en rad olika tränings- och motionsaktiviteter.

– De har testat bland annat spinning och dans, men cirkelfys har absolut varit favoriten, säger Cecilia Elofsson, stödassistent på Vetlanda kommun.
Det träningstestet deltagarna var mest bekanta med var ett gångtest, att gå så långt som möjligt på tid. Där ser vi en snittförbättring med 13%. På testet som mätte benstyrka och uthållighet förbättrar sig gruppen med 27%. Det tredje testet, snabbhetstestet, visar att deltagarna kunde utföra testet 30% snabbare. Sedan starten i april har deltagarna i snitt sänkt vilopulsen med 6%.

Två träningspass i veckan har grupperna kört. I anslutning till varje pass har de även haft teorilektioner kring hälsa och träning.

– Detta har varit väldigt uppskattat och alla som varit med hoppas verkligen på att få fortsätta med ett likande upplägg framöver, berättar Cecilia.

En ledare tar tiden medans en av deltagarna utför en övning. En annan deltagare utför en annan övning i bakgrunden.

Fullt ös på flera håll när det är testdag.

Egen träningsfilm

När grupperna har haft träffar på fredagar har de inte alltid haft tillgång till ett gym. Då har de fått pausgympa, övningar man kan utföra utan träningsredskap.

– Där kom idén att göra en egen pausgympa-film . Alla deltagarna fick bestämma vilka träningsövningar som de ville göra i filmen. Det var en stolt grupp när vi visade upp resultatet, säger Cecilia.

Filmen är ett härligt minne men också något de gärna visar upp för familj, vänner och bekanta. Cecilia berättar att det finns ett önskemål från deltagarna att ha tillgång till träningsfilmen hemma för att kunna träna till den även när kursen är slut.

– Vi hoppas att vi kan lösa det, fortsätter hon.

Bakgrund

Hälsan spelar roll är en kurs som vänder sig till personer med LSS-insats (insats enligt Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade). Hälsan spelar roll är en metod att använda för att främja och bidra till hälsosamma levnadsvanor för personer med beviljad LSS-insats. Du kan läsa mer om metoden på halsanspelarroll.se Länk till annan webbplats..

En person går runt en kona.

Gångtestet, att går så långt som möjligt på tid.

Två ledare

Frida och Cecilia.