Inte för många kockar i Björköby

Under torsdagen har barnen i årskurs fem på Björkö skola firat Offentliga måltidens dag genom att själva vara med och fixa maten. Temat har varit respekt, som är ett av Vetlanda kommuns värdeord.

En kock häller potatis från en behållare till en annan medan två skolbarn tittar på.

Det krävs många potatisar för att mätta en hel skola.

I Björköby har både skolan och måltidsservice gått in lite extra för Offentliga måltidens dag. Där har kocken Zehra Jakupovic fått hjälp av inte mindre än 14 små kockar med att förbereda, pynta, laga mat och diska. Med sig i tanken har de haft kommunens värdeord ”respekt”.

– Vi har bjudit in eleverna i köket för att hjälpa till, så får de se hur vi arbetar för att få ihop en hel måltid, från alla förberedelser till att diska. Vi hoppas att det ska göra att eleverna får mer respekt för jobbet vi gör och maten vi serverar, säger Zehra som är den som ligger bakom initiativet.

– Vi vill också att barnen ska ha respekt för maten och inte slänga mat som det ligger mycket arbete bakom, och att prata om mat med respekt även om man inte tycker om den, fyller måltidschef Lena Ottosson i.

Eleverna har delats in i flera små grupper och haft fokus på olika saker. Några har fått göra sallad, några har förberett kyckling, några har gjort potatisen, några har bakat paj och några har diskat. Fritids och förskolan har lagat äppelmos.

– En grupp har fått gå ut och plocka lite löv för att dekorera med, berättar Zehra.

En kock står bakom en stor paj och en stor bytta med vaniljsås.

Zehra Jakupovic är kock på Björkö skola och den som ligger bakom initiativet att bjuda in eleverna i köket.

Ett par lyckade dagar i köket

En av eleverna som fått rycka in som kock är Edith och hon berättar att det har varit jättekul att få vara med i köket. De har fått vara med och förbereda både under onsdagen och torsdagen och allra roligast har det varit att göra i ordning kycklingen och potatisen.

– Men det är svårt att säga vad som varit roligast för allt har varit väldigt kul, säger hon.

Zehra Jakupovic är nöjd med den hjälp de har fått från eleverna, men konstaterar samtidigt att de hade kunnat dela upp eleverna något över de två dagarna i stället för att ha alla i köket på samma gång.

– De är så snälla och vill göra så mycket och helst allting samtidigt, men det har blivit jättebra och de har verkligen varit jätteduktiga, säger hon.

Två skolbarn häller brunsås från en stor köksmaskin till två baljor.

En säsongsbetonad måltid

Varje år firar offentliga kök runt om i landet Offentliga måltidens dag för att lyfta fram den offentliga måltiden. Dagen till ära brukar maten bli lite extra fin och i år är inget undantag. I Vetlanda kommun har måltidsservice valt att servera kycklinglårfilé med potatis, rotfrukter, äppelmos och äppeltzatziki till alla förskolor, skolor och äldreboenden. Till dessert blev det äppelkaka med vaniljsås.

– Det blir lite extra fint en sådan här dag och dessutom har vi ju dessert. Från vår sida försöker vi lägga krutet på huvudmålet och prata om maten och piffa till den, men för eleverna i skolan är desserten det absolut bästa, det har vi förstått, säger måltidschef Lena Ottosson och skrattar.

Två skålar med äppeltzatziki och äppelmos.

För att få in den svenska hösten på menyn har de serverat äppelmos och gjort det extra smarrigt med äppeltzatziki. Och så äppelkakan så klart.

– Äpplen hör ju hösten till och äppelkaka är en höstdessert som är väldigt omtyckt och inte för dyr, avslutar Lena Ottosson.

En salladsbar och en person som placerar ut tänger.

Vilket redskap ska användas till vilken grönsak?

Två elever skriver upp dagens meny på en griffeltavla.

Dagens meny.

Flera personer sitter runt ett bord och äter mat.

Både elever och personal var nöjda med maten.

Ett skolbarn skriver på en lapp vad det är för mat som finns under lappen.

Det är viktigt att berätta vad maten innehåller.

Höstpynt på ett bord i en skolmatsal.

Några av eleverna har sett till att göra det höstfint i skolrestaurangen.