Fakturor och betalningsvillkor för leverantörer

Här hittar du information om Vetlanda kommuns bestämmelser för fakturor och betalningsvillkor.

Kommunen föredrar fakturor med full artikelspecifikation utskriven på fakturan. I annat fall ska följesedel med specifikation över köpta artiklar eller utförd serviceinsats bifogas fakturan. Referens ska framgå på fakturans första sida. Vid eventuella felaktigheter returneras fakturan för åtgärd. Leverantörens organisationsnummer och uppgifter om F-skattebevis ska alltid anges på fakturan.

Mervärdesskatt

Kommunen är redovisningsskyldig för mervärdesskatt. Mervärdesskatten ska därför alltid anges separat på fakturan, både med belopp och procentsats.

Omvänd skattskyldighet

Fakturor som avser bygg- eller anläggningstjänster ska vara utan moms. På fakturan ska anges:

• omvänd skattskyldighet för byggtjänster gäller
  • Vetlanda kommuns momsregistreringsnummer SE212000057101.

Fakturaadress, organisationsnummer och bankgiro

Vetlanda kommun
”Avdelning”
”Referens”
574 23 Vetlanda

Vetlanda kommuns organisationsnummer: 212000-0571
Bankgiro: 289–7551

Betalningsvillkor

Fakturor betalas 30 dagar efter det att fakturan har kommit kommunen tillhanda. Om förfallodagen infaller på lördag eller helgdag betalar kommunen närmast följande bankdag. Villkor i avtalet med leverantören gäller även för finansbolag. Administrativa avgifter, order-, expeditions-, faktureringsavgifter eller andra liknande avgifter accepteras inte. Dröjsmålsränta betalas enligt svensk räntelagstiftning.

Rekvisition

Om du som leverantör kräver rekvisition från kommunen ska följande anges på rekvisitionen:

• Referens
  • Avdelning
  • Namn på den som gör inköpet
  • En specifik vara eller en maxsumma för inköp
  • Attesterad av behörig chef

Elektroniska leverantörsfakturor

Skicka faktura till Vetlanda kommun

Fakturor till kommuner ska vara i elektronisk form. Faktura i PDF-format räknas inte som en elektronisk faktura. Kravet gäller allt annat än det som betalats kontant eller via kort.

Det finns ofta möjlighet att skicka e-faktura via befintliga affärs-/ekonomi­system. Hör gärna med din system­leverantör vad som krävs för att du ska komma igång.

Fakturaportal för dig som skickar fåtal fakturor

Leverantörer som inte har möjlighet att skapa e-faktura i eget system kan kostnadsfritt (upp till 100 fakturor) använda vår fakturaportal via Inexchange. Där registrerar du manuellt fakturorna. Länk till annan webbplats.

Du kontaktar Inexchange om du behöver användarnamn, lösenord eller önskar mer information. Länk till annan webbplats.

Svefakturor

Vi tar emot elektroniska fakturor i formatet "sveformat" (Svefaktura och SFTI).

Vetlanda kommuns uppgifter:
• VAN-operatör/Fakturaväxel: InExchange
• Organisationsnummer: 212000-0571
• GLN: 7350034020004
• PEPPOL ID: 0088:7350034020004

Fulltextfaktura

Fulltextfakturan enligt SFTI är en lösning för större leverantörer med avancerade affärssystem. Ta kontakt med Höglandets ekonomiservice om du vill skicka fulltextfakturor till kommunen.

Fakturaadress:
Vetlanda kommun
574 23 Vetlanda

Innehållskrav på faktura

• Leverantörsfakturor till Vetlanda kommun ska vara märkta under "Er referens" med ett femsiffrigt referensnummer.
  • För leverantörsfakturor som har sin grund i vårt inköpssystem, ska istället GLN-koden till leveransadressen användas som referens. (OBS! Det är mycket viktigt att detta blir rätt, annars kan inte fakturan läsas in och matchas i vårt inköpssystem.)

Om du har frågor är du välkommen att kontakta Höglandets ekonomiservice.