Vetlanda kommuns sociala medier uppmärksammas

“Konton att inspireras av på sociala medier”. Så lyder rubriken när organisationen Sveriges kommunikatörer uppmärksammar Vetlanda kommuns arbete i sociala medier.

Vetlanda kommuns sida på Facebook

Sveriges kommunikatörer är en ideell medlemsorganisation för dem som arbetar med kommunikation i Sverige. Förutom att hålla i utbildningar, arrangera events och nätverkande ligger organisationen även bakom fina utmärkelser som Stora Kommunikationspriset. I en artikel på sin hemsida har organisationen nu valt att lyfta fram ett antal sociala medier-konton att inspireras av. Ett av dem är Vetlanda kommun på Facebook.

Vetlanda kommun lyfts fram för sin “professionella och snitsiga användning av rörligt material” i sina sociala medier och uppmärksammas även för de livesändningar som genomförts på Facebook under coronapandemin.

– Det känns så klart jättekul att vi blir uppmärksammade på det här sättet, det visar att vi når ut genom bruset och bekräftar att våra medborgare kan få del av samhällsinformationen vi förmedlar, säger kommunikationschef Annelie Jönsson.

Förutom Vetlanda kommun lyfter Sveriges kommunikatörer fram flera välkända företag och organisationer för deras arbete i sociala medier. Det handlar till exempel om Ica, Livrustkammaren, Statistiska centralbyrån och Delicato.

Vetlanda kommuns sida på Facebook följs i skrivande stund av 5 887 personer och de allra flesta är hemmahörande i just Vetlanda kommun. Annelie Jönsson beskriver arbetet med sociala medier som viktigt för att kommunen som offentlig organisation ska kunna ha en dialog med medborgarna.

– Vi vill kunna ta emot synpunkter och svara på frågor. Den digitala närvaron blir allt viktigare i takt med att andelen medborgare som vill ha sin information digitalt blir större, säger hon.

Kommunen har även konton i andra sociala medier-kanaler, till exempel som Instagram där olika kommunala verksamheter skickar in bilder och delar med sig av vardagliga situationer. Kontot är mycket uppskattat, både av medarbetare själva och de 4 434 följarna.

– Det kommer till exempel upp bilder från förskolor och våra särskilda boenden för äldre. Det är många anhöriga som uppskattar att de får följa med och få en liten inblick i vad barnen har gjort på förskolan eller vad mamma eller mormor gjort på aktiveringen.

En miljö i ständig förändring

Annelie Jönsson berättar att miljön på de sociala medier-plattformarna är i ständig förändring och att det gäller att hålla reda på var olika människor i olika åldrar och med olika intressen befinner sig för stunden, beroende på vilken målgrupp informationen ska nå.

– Framför allt ser vi en utmaning i att nå fler yngre medborgare och måste hela tiden hålla utkik efter nya vägar eller nya kanaler att etablera oss på. Det är inte minst viktigt när det kommer till att rekrytera sommarvikarier till de kommunala kärnverksamheterna.

Vetlanda kommun i sociala medier