Utredning om samverkan kring gemensamt kontaktcenter
Vetlanda och Sävsjö skulle kunna dra nytta av ett gemensamt kontaktcenter. Det visar en utredning som gjorts av de båda kommunernas kommunikationschefer och som nyligen lämnades över till politiken.

Pierre Klasson, kommunikationschef i Sävsjö kommun, och Annelie Jönsson, kommunikationschef i Vetlanda kommun, har tittat på hur kommunerna skulle kunna samverka kring kontaktcenter.
Med ett gemensamt kontaktcenter ökar servicen till medborgarna i båda kommunerna samtidigt som sårbarheten i personalgruppen minskar när fler personer har samma kompetens och kan täcka upp för varandra vid exempelvis sjukdom och semestrar.
– Vetlanda och Sävsjö har i flera år samverkat i telefonifrågor. Med den nya höglandsgemensamma telefoniupphandlingen som gjordes i våras har vi nu möjlighet att utveckla och fördjupa det samarbetet. Exempelvis är det numera tekniskt möjligt att svara på samtal åt varandra, säger Annelie Jönsson, kommunikationschef i Vetlanda kommun.
Olika verksamheter idag
Vetlanda kommun gick för snart ett år sedan över från traditionell växel till kontaktcenter för att ge medborgarna en tydlig väg in till kommunen och en ökad service med högre tillgänglighet och snabbare ärendehantering. Idag arbetar sex personer och en teamledare i kontaktcenter och hanterar allt från rena informationsfrågor till handläggningsärenden som skolskjuts, vigsel och faderskap samt sköter administrativa uppgifter som biljettförsäljning, tagghantering, support av politikerplattor och tillverkning av SITHS-kort.
I Sävsjö kommun finns idag en kombinerad växel och reception i kommunalhuset som bemannas av en tjänst, som delas två medarbetare som också har andra uppdrag i kommunen. Det finns också separata receptioner på socialförvaltningen och Tillväxthuset. Medarbetarna tar idag emot besök och samtal och hänvisar vidare till rätt person i organisationen.
Tydligt och effektivt
Ett gemensamt kontaktcenter ger en tydlig väg in för medborgarna, oavsett kommun. Det finns två förslag på hur det skulle kunna se ut organisatoriskt, båda bygger på att det gemensamma kontaktcentret har sin bas i Vetlanda men att det fortsatt finns personal på plats även i Sävsjö.
– Hela idén om ett gemensamt kontaktcenter bygger på samverkan och att göra det enklare för medborgarna, samtidigt som vi får effektivare organisationer med minskad sårbarhet. Att kontaktcentret skulle ha sin bas i Vetlanda beror på att vi idag ligger längre fram och redan har arbetat upp en fungerande organisation, säger Annelie Jönsson.
Ett första steg till samverkan skulle enligt utredningen kunna genomföras redan under våren 2022 och rymmas inom befintlig budget. Skulle det falla väl ut kan ett andra steg med ett kontaktcenter där fler ärenden av handläggningskaraktär plockas över från både Sävsjö och Vetlanda kommuner, kunna införas från 2023.
Utredningen presenterades nyligen för kommunstyrelsen som valde att skjuta på beslutet till nästa höst.
Kommentarer