Witalabostäder tar fram ny strategi efter bråket på Kullgatan

Witalabostäder har sagt upp hyres­kontraktet för de hyres­gäster som var inblandade i bråket på Kull­gatan i slutet av maj. För att liknande händelser inte ska inträffa arbetar bolaget vidare på en lång­siktig strategi för att öka trygg­heten och därmed trivseln i sina bostads­områden.

Patrik Styrbjörn står framför en byggnad på Kullgatan

Witalabostäder jobbar vidare för att bostadsområdet på Kullgatan ska återgå till det trygga och lugna området det brukar vara.

Det var på onsdagen den 27 maj som två hyresgäster i bostadsområdet Kullgatan 39-53 inledde ett våldsamt bråk. Trots att polis varit på platsen fortsatte bråket under torsdagen och Witalabostäder beslutade att ha vakter i området så länge det behövdes. Nu berättar bolagets VD Patrik Styrbjörn att de inblandade hyresgästerna har sagts upp från sina hyreskontrakt.

– Hyresgästerna är uppsagda och avflyttade sedan i fredags. De har skapat oreda och otrygghet för de andra som bor i området på ett sätt som vi inte kan tolerera, säger han.

Patrik Styrbjörn förklarar att det finns en förståelse från hyresvärdens sida att hyresgäster kan missköta sig utan att tänka sig för och betonar att det ska mycket till för att en hyresvärd ska säga upp hyreskontrakt.

– När det går så här långt och man orsaker så pass allvarliga störningar och bidrar till att grannar känner sig otrygga, då har man förverkat sin hyresrätt. Som fastighetsägare kan vi inte tolerera den typen av allvarliga störningar i boendet och kommer aldrig att göra.

Avflyttningen under fredagen gick lugnt till. I och med den hastiga flytten hjälpte Witalabostäder hyresgästerna att till exempel få tag i släpkärra. Nu har hyresgästerna veckan ut på sig att hämta det som är kvar.

– Vi har bytt lås i lägenheterna men ser till att de kan komma och hämta sina saker.

Vart hyresgästerna tar vägen är inte upp till Witalabostäder, men Patrik Styrbjörn försäkrar att de har tak över huvudet.

– De har bostad för tillfället. Vi har ett socialt system i Sverige och i kommunen som går in och tar ansvar när sådant här händer, förklarar han.

Ska ta fram långsiktig strategi

För Witalabostäder fortsätter nu arbetet som inleddes under förra veckan. Det handlar om att skapa en strategi för att öka trivseln och tryggheten i bostadsområdena. En strategi som ska tas fram ihop med Vetlanda kommun, hyresgästföreningen och övriga organisationer och myndigheter som blivit berörda av händelsen på Kullgatan.

– Just nu är det fokus på Kullgatan, men det vi kommer fram till här ska vi också kunna använda för att jobba proaktivt med alla våra områden. Vi vill lära oss men också göra så att Kullgatan återigen blir ett lugnt och tryggt bostadsområde.

De boende på Kullgatan håller på att svara på en enkät om tryggheten i området och under hösten ska en undersökning göras med ett urval av bolagets hyresgäster om huruvida de är nöjda med sitt boende. Witalabostäder vill skapa olika forum för en öppen dialog och därmed respekt mellan olika hyresgäster, men också mellan hyresgäster och hyresvärd.

– Vi vill kunna ha aktiviteter i våra bostadsområden så att hyresgästerna kan få känna sig delaktiga. Det är bra att känna till sina grannar och veta vilka de är. Den typen av social hållbarhet är viktig, att det finns en omtanke och respekt mellan grannar, förklarar Patrik Styrbjörn.

Vilken typ av aktiviteter det kan röra sig om är inte helt klart, men Patrik Styrbjörn tar upp gemensamma områdesdagar med olika typer av innehåll som exempel. Ett exempel kan vara så kallade skräpplockardagar, men det kan också handla om andra aktiviteter som skapar delaktighet och är viktiga för stoltheten och gemenskapen i ett bostadsområde.

– Det är aktiviteter som stärker känslan av att vi som bor här är grannar – och vi bor här tillsammans. Sen vet vi så klart att det inte spelar någon roll hur mycket aktiviteter vi har om inte hyresgästerna själva vill vara med. Det är väldigt mycket upp till hyresgästerna också och här är hyresgästföreningen en viktig samarbetspartner för Witalabostäder.