Kontakt
Dela
Lyssna
Gå till kartan.vetlanda.se
Kartan
Vetlanda
Kontakt
Dela
Lyssna
Gå till kartan.vetlanda.se
Kartan

Samarbete gav bred bild för holländska besökare 

Den stora och varierande utemiljön fångade intresset hos de holländska lärare som i veckan bland annat besökte Stensåkra förskola. Besöket var en del av ett utbytesprojekt mellan Vetlanda och Utrecht.

Gruppbild på holländska besökare

Ett tjugotal personer från holländska Utrecht besökte Vetlanda i veckan för att titta närmare på förskola, grundskola och gymnasieskola.

Pedagogerna Anna Lisefors och Jonny Rundberg guidade runt besökarna på Stensåkra förskola och berättade om allt från lokalernas utformning och digitala hjälp­medel till hur de jobbar med läroplanen i den dagliga verksamheten.
– Det känns jättekul att få visa vår förskola och hur vi arbetar här. Samtidigt är det roligt att utbyta erfarenheter, vi har förstått att det finns en del likheter mellan Sverige och Neder­länderna, men också väldigt många skillnader, säger Anna Lisefors.
En sådan som lyftes fram under besöket var ytorna, både inomhus och utomhus. Eftersom Neder­länderna är ett tätbefolkat land och Utrecht en storstad i storlek med Göteborg är framför allt utemiljöerna kring förskolorna ganska begränsade.
– Det är spännande att se hur man jobbar i Vetlanda, vi har inte riktigt har samma möjligheter till utelek hos oss, säger Nienke van Ijsselmuiden som tidigare, i flera omgångar, haft kontakt med Njudungs­gymnasiet i och med utbytesprogram.

Hon är lärare på ROC Midden i Utrecht som nu åter igen startar upp ett utbyte med Njudungsgymnasiet. Att få nya intryck och erfarenheter genom verksamhets­besök menar Nienke van Ijsselmuiden är värdefullt i studiesyfte, men också på ett personligt plan.
– Tidigare har vi haft med oss studenter på resorna och vi uppmuntrar dem att göra praktik i Sverige. Vi har även tagit emot studenter från Vetlanda hos oss. Jag tror att man lär sig mycket genom att se något annat än det som finns i ens egen kultur, säger hon.

Vidgar vyerna

Utbytet mellan Utrecht och Vetlanda är en del i Njudungs­gymnasiets internationaliserings­arbete som involverar både elever och personal på flera gymnasie­program. Med hjälp av medel från Werner­stiftelsen kunde man i höstas skicka två elever från vård- och omsorgs­programmet på praktik i Nederländerna och till våren står elever från barn- och fritids­programmet på tur att göra samma sak. Samhällsprogrammet, som också fått ta del av Wernerstiftelsens bidrag, har varit i Bryssel.

Nu söker gymnasiet medel från EU:s utbytesprogram Erasmus, för att kunna fortsätta erbjuda utlandspraktik för elever men också möjlighet för lärare att följa en utländsk kollega.
– Det vidgar vyerna hos ungdomarna och berikar dem i deras mognads­process. De får nya perspektiv på sin egen vardag samtidigt som de kan ta till sig nya saker som de ser är bra. Det är också ett sätt att visa att människor är jämlika, oavsett land, och att vi kan skapa kontakter och arbeta även i andra länder, säger rektor Mikaela Robeling.

Gott samarbete

Njudungs­gymnasiet fungerade som värd för besöket och hade satt samman ett gediget program för de totalt 21 gästerna, för att ge en så bred bild av barn- och utbildnings­förvaltningens verksamheter som möjligt. Förutom Stensåkra besökte man även Tändhattens förskola och Norrgårds­skolan samt ett flertal program på Njudungs­gymnasiet där både lärare och elever berättade om sin verksamhet.

– Det har varit en jätte­apparat att arrangera detta, men vi har haft ett gott samarbete med både förskolan och grundskolan. Det är värdefullt att vi kan hjälpas åt och resultatet blev väldigt lyckat, säger Mikaela Robeling.

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    Vänligen verifiera att du inte är en robot

    500