Låna en upp­handlare,
frågor och svar

Här får du svar på frågor som kan uppstå gällande "Låna en upphandlare".

Hur bokar man en upphandlare?

- Företaget vänder sig först till upphandlingsavdelningen på Vetlanda kommun. Vi tar det vidare i arbetslaget, då bestäms vem som ska ta hand om just detta specifika möte. Den som blir ansvarig återkopplar till företaget, och tillsammans kommer man överens om när, var och hur det hela ska gå till.

Vad kostar det?

- Vi tar inte betalt för tjänsten. Man kan säga att det kostar 1-1,5 timme i tid och engagemang, alltså så länge som mötet pågår.

Vad händer när man har bokat ett besök?

- Den upphandlare som blivit utsedd i arbetslaget kommer kontakta företaget, och tillsammans kommer man fram till var, när och vad mötet ska innehålla. Olika företag kan ha lite olika önskemål om vad de vill lära sig mer om. Inför denna lansering har upphandlingsavdelningen arbetat fram ett underlag som blir en bas på varje träff, men därutöver skräddarsyr man utefter vilket företag det gäller och vilka områden de önskar svar på.

Kan flera företag boka tillsammans?

- Om flera företag önskar så kan de boka tillsammans. Vi tror ändå att frågeställningarna kommer att bli specifika för olika företag, så det kommer troligen att vara vanligare med enskilda möten.

Kommer ni till företaget?

- Det gör vi gärna. Det finns också möjlighet hålla mötet i någon av Vetlanda kommuns lokaler också om det finns önskemål om det. Vi är även öppna för Skypemöten.

Varför gör ni det här?

- Att ”Låna en upphandlare” är ett av flera olika sätt att nå ut till företagen som skulle kunna vara potentiella anbudslämnare då kommunen behöver upphandla en vara eller tjänst. Många företag har inte kommit i kontakt med offentlig upphandling tidigare, och då vill vi försöka underlätta för dem genom att ge dem kunskap och praktiska tips på hur man ser att en kommun behöver upphandla något och hur de kan komma vidare i processen med att också lämna anbud.

Hur fungerar verktyget? Måste man ha tillgång till dator?

- Det digitala upphandlingsstöd som Vetlanda kommun och våra kommunala bolag använder sig av vid upphandlingar heter e-Avrop och är webbaseratlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Det innebär att man skapar sig ett konto på e-Avrop och därefter kan hämta ut handlingar och att man också lämnar in anbud elektroniskt via datorn. Det är kostnadsfritt att ha ett leverantörskonto och en leverantör kan välja att prenumerera på upphandlingar från Vetlanda kommun och Njudung Energi samt andra kommuner, kommunala bolag, regioner, statliga myndigheter och liknande.

Finns det något tillfälle då ni kommer säga nej till ett företag?

- Ja, om Vetlanda kommun eller våra kommunala bolag har lagt ut en annons på något vi önskar upphandla, och företaget tänkt lämna anbud på just denna annonsen. Då är det inte lämpligt att en upphandlare besöker företaget under pågående upphandlingsprocess, då det kan uppfattas att upphandlaren hjälper detta företaget och då möjligen få fördelar i upphandlingen. Det är viktigt att man i en upphandlingsprocess behandlar alla anbudslämnare lika. Då skjuter vi istället på tillfället och bestämmer en mötestid efter att upphandlingen är genomförd.

Vi hjälper inte heller till med att praktiskt lämna anbud och/eller tolka ett underlag som ligger ute på annons (även om det rör en annan kommun).

De upphandlare som besöker företaget företräder Vetlanda kommun och dess kommunala bolag, vilka är Njudung Energi AB, Witalabostäder AB och Vetlanda Industrilokaler AB.